2015. december 5., szombat

Mikulás kontra Télapó

A Mikulás egy kitalált személy, de szorosan kötődik Szent Miklós alakjához. Szent Miklós a Lycia nevű római provincia püspöke volt i.sz. 4. században (350 körül halt meg). Már fiatalon sokat segített a szegényeken, gazdag örökségét az éhezők megsegítésére fordította. Püspökként az egyház vagyonát is a nép étkeztetésére költötte a nagy éhínségek idején, amiért az őt követő egyházi méltóságok nehezteltek is rá, s egy időre kitagadták az egyházból. Jóságos tettei közül különösen ismert az az eset, amikor egyik szegény szomszédján segített. Volt ennek a szegény embernek három lánya. Nem tudta kiházasítani őket, mert nem tudta összekuporgatni a hozományukat, és bordélyházba kényszerült volna adni őket. Miklós három egymást követő éjjelen egy-egy aranyrögöt dobott be hozzá az ablakon, s így megmentette a lányokat a prostitúciótól. Azért sötétedés után tette ezt, hogy kilétét titokban tarthassa. A történet több változatban is elterjedt, de az éj leple alatt történő ajándékozás motívuma mindegyikben benne van. A modern Mikulás is általában éjjel tevékenykedik, nálunk december 5-ről 6-ra virradó éjszaka rakja az ajándékokat az ablakba vagy ajtó elé helyezett csizmákba, cipőkbe. Míg sok országban december 24-ről 25-re virradó éjjel. Ábrázolásukban is fedezhetünk fel hasonlóságokat: hosszú, nagy szakáll; süveg vagy hosszú, piros sapka. A modern piros-fehér öltözék is kapcsolatban lehet a püspöki ruházattal, ahogy a fejfedő is. Bár egyes országokban a mai, kedves Mikulás megjelenése előtt is voltak már főként vizsgáztató vagy büntető figurák, ijesztgető rémek, a régi hagyományok előbb-utóbb egybemosódtak keresztény területeken a jóságos Szent Miklós alakjával.


Szent Miklós
Kép forrása: www.soundgraph.lapunk.hu


A Mikulás vagy Télapó jön hozzánk? A vita minden évben feléled. Néhány komment az internetről ki miben hisz vagy nem hisz...

„Eredetileg a Mikulás egy katolikus szent, míg a Télapó egy pogány téli ajándékozó szellem. Később a két fogalom összemosódott, és a vallásos/ideológiai tartalmak jelentősége szinte teljesen elveszett.”
„A Mikulás mienk Magyaroké a Télapó nemzetközi.”
„Télapó a vallástalanított Mikulás, mint a Karácsony és a Fenyőünnep anno”
„Szt. Miklósra emlékezőnk… ez keresztény. Télapó pedig szláv pogányság, ami régen a Tél Ura tiszteletére járt.”
„Mindegy, hogy ma minek hívjuk, elveszítjük a történet varázsát, a bazári ajándékokkal, az üzletek befolyását szabadon engedjük gyermekeink közelébe.”

Kép forrása: www.dunaharasztima.hu


"A felnőttek furcsák néha" mondja a svéd gyermekvers is. De vajon mit gondolnak a gyerekek a Mikulásról?

  • "Egyszer eljött hozzánk, és nagyon magas és piros volt. Nagy, puha hasa van, biztos nagyon sok mikuláscsokit eszik."
  • "Igen, megírtam neki, hogy próbáltam egész évben jó lenni, de a fiúk már csak fiúk maradnak. Biztosan megérti, mert ő is fiú."
  • "Hol lakik a Mikulás?' - Ugyanott ahol a Télapó, csak sokkal messzebb. '- Szerintem...balra."
  • - A Télapó kije a Mikulásnak? Unokatestvére? - kérdezi a kis hugica.
       - Télapó a Mikulás második neve, mint nekem az Erzsébet és neked a Nóra. Nem szereti, ha Télapónak szólítják őt. Ha valamelyik gyerek Télapót mond, akkor mérges lesz és virgácsot hoz. Ne hívd őt Télapónak! - vágja rá a nővére.


Azt hiszem Erzsébetnek hihetünk, hiszen a gyerekek az igazi szakértők, így ő biztos tudja! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése